Privire în viața tinerilor de azi


Moto:Au prezentul nu ni-i mare? N-o sa-mi dea ce o sa-i cer?” (Mihai Eminescu)

Ce fac adolescentii de azi? Unde sunt? De ce nu iau atitudine? E chiar asa luminos viitorul Ciresoaiei, e chiar asa minunata viata de aici încât nu mai e nimic de zis?

Sa aruncam o privire în viata unui tânar ciresoian care pleaca pe drumul vietii. Se stie foarte bine ca dezvoltarea fiintei umane depinde în egala masura de ereditate, mediu si educatie. Ereditatea reprezinta sansele, aptitudinile mostenite de la parinti care exista latent sau activ în orice om. Mediul reprezinta totalitatea elementelor cu care omul interactioneaza. Actiunea mediului se manifesta indirect prin activitati dominante, nivel de trai, grad de cultura si civilizatie. Educatia este activitatea specializata care mijloceste si diversifica raportul dintre om si mediul sau, favorizând dezvoltarea omului prin intermediul societatii si a societatii prin intermediul omului.

Concret, copilul e trimis la scoala sa învete, sa fie educat. Dar daca mediul în care traieste contravine fragrant educatiei specializate, el va fi influentat decisiv de ceea ce vede în jur. Degeaba i se spune la Biserica sau la scoala ca nu e frumos sa înjuri, copilul, daca îsi vede tatal tragând o înjuratura din toata inima, chiar adresata lui, o va prelua fara ezitare. Iar în Ciresoaia mai sunt multe modele de urmat. Înca mai vedem oameni batându-si cu cruzime caii care nu reusesc sa care o anumita povara. Înca mai vedem batai sângeroase la discoteca din te miri ce fleacuri. Înca mai auzim de batai în cadrul familiei: tatal care îsi bate sotia sau fiul pentru ca nu au facut cum a zis el. Si ce e mai grav e ca aceste comportamente nu sunt condamnate ci ascunse sau chiar admirate.

Personalitatea copilului si adolescentului se formeaza pe temelia originii, plecând de la parinti si bunici, pâna la apartenenta la o nationalitate. Ce cultura se poate naste dintr-un sânge hibrid, fara o identitate bine determinata? Tendinta de amestec se remarca si la noi, unde se promoveaza muzica tiganeasca, la modul exclusivist (multi dintre adolescenti considera ca a dansa muzica populara româneasca e o rusine iar de alte genuri de muzica în afara de manele si de mult depasitele populare nici nu au habar sau nu vor sa auda). Si pentru ca era vorba de educatie… ce învata tinerii din manele? Ca valorile esentiale ale vietii sunt banii, cât mai multe femei si masini. De ce ne mai miram ca idolul lor e unul ca Gigi Becali? Pai acum ne miram, dar peste 20 de ani cum va arata societatea? Ce mai întelege juniorul ciresoian…? La scoala aude limba româna, acasa un dialect de ceangaiasca pe care multi nu-l stiu bine (exemple edificatoare se gasesc în numarul 5 al revistei) si nu mai stie de ce natie e si nu putini sunt cei carora le e rusine de a doua limba a parintilor. Pe de alta parte, mai sunt preluate si elemente de jargon sau cuvinte tiganesti din limbajul muzical “modern” si uite asa nu mai stim cine suntem si dispare stima de sine. Tânarul nu poate fi mândru de ceea ce e daca nu stie cine e, si uite-asa e educat sa fie sluga pe la diversi patroni si sa accepte tot felul de oferte umilitoare (cum ar fi bani putini pentru munca multa).

Se poate usor constata ca în rândul tot mai multor tineri moralitatea este la un nivel foarte scazut. “Cei sapte ani de acasa” e deja o vorba pentru babalâci. Sa gasim câteva cauze: copiii de 9-12 ani merg regulat la discoteca unde au ce învata (orice în afara de respect, buna-cuviinta sau crearea unor valori morale), tinerii învata ca daca esti corect esti prost iar daca esti bun esti “luat de fraier”, iar mass-media (poate singura posibilitate de acces la cultura) îi “bombardeaza” cu mesaje cu influenta sexuala mare. Indiferent de forma ei de manifestare, fie prin diverse publicatii, emisiuni de radio sau TV, filme, site-uri Internet etc, sexualitatea a patruns încet dar sigur pe piata româneasca, producând un impact major asupra oamenilor, indiferent de vârsta si sexul lor. Practic nu exista domeniu de activitate unde sexualitatea sa nu fie prezenta, fie ea explicita ori sugerata. Pâna si banalele reclame la diferite marci de ciocolata sau cafea apeleaza la sexualitate. Aceasta invazie de subiecte „fierbinti”, strict interzise altadata a avut efecte benefice dar si negative asupra societatii. Si filmele tari, de actiune, au avut un impact negativ asupra tanarului care urmarind aceste filme incearca sa-si imite eroii.

Atitudinea parintilor e greu de înteles. Desi, cum spuneam mai sus, le permit copiilor sa mearga la discoteca de la vârsta la care ar trebui sa se joace cu papusile, în momentul în care adolescentul s-a îndragostit, acestia clacheaza. Multi parinti au cam aceeasi reactie când copiii lor ajung la vârsta adolescentei si simt primii fiori ai dragostei, pasesc în primele relatii: sunt speriati, în loc sa se apropie de copii, se îndeparteaza tot mai mult de acestia. Poate ca este destul de greu sa nu intri în panica si sa încerci sa fii destul de rationala atunci când te gândesti unde or fi si ce or fi facând acum. Auzi destul de des cum ca parintii au interzis copilului sa se mai vada cu persoana iubita. Este un lucru stupid din partea parintilor de a interzice copilului sa iubeasca. Doar la varsta adolescentei e un lucru firesc .În general, adolescentul îsi gaseste sprijinul în persoana iubita, de multe ori aceasta devine confidentul perfect.

Gradul de cultura determina în mare masura caracterul si personalitatea unui tânar si implicit gradul de civilizatie. Din pacate, în Ciresoaia, cultura e minunata dar… “lipseste cu desavârsire”. Cum în România sistemul de valori e inversat (daca ai carte, n-ai parte), cum situatia precara a familiilor face ca în casa sa gasesti doar o carte de… bucate, cum e mai simplu si mai incitant sa vezi un film de actiune mediocru, cum poti sa supravietuiesti si daca ai zece clase si nici nu se discuta sa mergi mai departe, cum daca o femeie vrea sa aiba un serviciu decent se degradeaza (ca sa nu spun mai mult), cum cratita, respectiv taietorul de lemne sunt adevarate totemuri ale culturii ciresoiene, nu e de mirare ca tinerii de azi, chiar de au blugi, tind sa aiba o viata de secol XIX.

Si unde sunt tinerii? De ce nu iau atitudine? Daca tac înseamna ca accepta. Iar peste 30 de ani Ciresoaia va arata la fel sau mai rau…

B.L.

Be the first to comment on "Privire în viața tinerilor de azi"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*